I.K.H.L.A.S

1:37 AM

Assalamualikum ,
whee , baru balik dari jalan2 ngan mak . tpi still x tenang sbb hati merindui dia. x pe la.
Hari ini , nak share sesuatu yang kawan saya telah antar kpda saya di facebook message .
iaitu
 Arif Asyraf . tenkiu yea :) 
saya kna bg kredits kat dia . sebb saya tak nak copy hasil dia n then kata ni saya yang tuli .jht namanya
Saya budak baik xD

I.K.H.L.A.S.

Ingin saya ingatkan diri saya dan rakan2 yang lain.
supaya Ikhlas lah dalam melakukan ibadah.Yang peting Ikhlas dalam Solat.
Inilah kunci pengesahan segala amalan supaya diterima Allah Taala.
_________________

Bagaimana hendak Ikhlas ?

Perlu diketahui bahawa ikhlas itu bermaksud 'Tak Dikerana Oleh Sesatu Kerana'
Ini menunjukkan bahawa kita melakukan sesuatu bukan bertujuan.
Contohnya..Solat bukan sebab takut akan azab dan inginkan syurga.

Tapi....Solatlah kerana Allah.
________________

Eh..Tdi cakap ikhlas tak dikerana oleh sesuatu kerana..Tapi ini dah jadi solat kerana Allah Taala..Bagaimana lak tuh ?

Ya..solatlah kerana Allah Taala.
Nanti takkan jadi dah,apabila org tnya kenapa kau solat ??
"lorr..dah wajibbbb..!tiang agama kan solat tuh,nnti tak buat dosa ooo"

bermakna dia beriman dengan hukum Allah..Tetapi belum dengan Allah.

Apabla disebut solat kerana Allah.
Hendaklah kita syuhud(renung) kembali..
Bahwa kita datang Dari Allah Taala.
Bukan dtg dari tanah atau syurga..(bgi org yg berfahaman begitu)
Dan apabila kita tahu kita dari Allah Taala.
bermakna wujudnya Diri Ketuhanan dalam diri kita.
Diri ini juga disebut sebagai..
Diri Yang Fitrah(Suci) dan Jiwa Yang Azali (daripada Allah)

Maka beramal ikhlas lah dgn diri yg fitrah itu dan tinggalkanlah diri kemanusiaan....
Kita yang silapnya terlalu byk diri kemanusiaan,tu yg solat kdg2 merewang;ingt kepada yg lain.

*Diri kemanusian inilah yg dipanggil nafsu=diri.(Terikat dgn dunia.iaitu kemahuan diri )Sebab itu time puasa,dok sebut lapaq laa.dahaga laa..amat rugi org yg berkata begitu,kalu tak ikhlas..

Kesimpulannya,Beramal lah anda dalam jiwa keikhlasan.
Solatudaim..iaitu Ingatan Pada Alllah Secara Berterusan.
Dan kenal diri sebenar2 kenal.Jgn anda terikat dgn persekitaran,cara hidup,mOOd,zodiak,dan sebgainya.

"Mari berubah ke arah kebaikan dan janganlah mencari kekurangan org lain,sdgkan diri sendiri byk yg perlu diketahui"

Sekian, 
Arif Asyraf

Hehe , ada gaya ustaz kan ? :D
Renung2kan dan selamat beramal 
ciss over gila 

Saya yang Baik !

You Might Also Like

1 Comments