. Bila kita kena ngorat .

1:58 AM


Bismillahirahmanirahim , Allahummasollia'la Muhammad, wa'ala ali Muhammad.

Hello readers , it has been a while. I've spent too much time at home I can't even remember why I was busy all this while. Never mind that . So , the title. Yes I know, most of you had gone through this situation . Especially muslimahs. So today , I am here to share a few examples of questions that a guy would usually ask , and the most appropriate answer that we should reply with . But , really , we don't have to reply , but if they annoy you to death , why not ? seriously , guys nowadays , they just had to text you a tonne even when we don't respond. I just don't understand. 

Question : Hi , Apa khabar ?
Answer : Alhamdulillah , Allah telah menghadiahkan aku kesihatan mental dan fizikal , untuk membezakan     yang mana baik , yang mana buruk, dan aku cukup waras untuk mengenali lelaki dengan niatnya terhadap aku .

Question : Hi tengah buat ape tu ? Busy ke ? Kenapa tak reply ?
Answer : Aku tengah baca blog tentang kepentingan menjaga ikhtilat . aku rasa kau pun kena baca jugak , nah link.

Question: Nak nombor telefon boleh ?
Answer: Kau nak nombor aku ? boleh. Kalau kau rasa dengan nombor telefon aku kau dapat menjauhi diri dari arah zina, silakan. Kalau kau rasa dengan tindakan kau sekarang mendapatkan pahala aku tak kisah . Kalau kau rasa kau rajin nak SMS kongsi tazkirah dengan aku , boleh jugak. 

Question: Can we be friends ?
Answer: I am quite offended that you haven't considered me as a sister. We're muslims , We're a family. Kita bersaudara , kenapa minta untuk berkawan. Kita mengucap kalimah syahadah yang sama. Kita ada tanggungjawab yang sama. Walaupun bersaudara ada batasan, ikhtilat. Tahu tak ikhtilat tu apa. Pi tanya ustaz.

Question: Kenapa awak tak reply awak benci saya ke
Answer: Astagfirullahalazim , aku hanya menyelamatkan kita dua dari azab Allah. Nabi mengajar umatnya jangan saling membenci , tak nampak ke usaha aku sebagai saudara seislam yang cuba membantu kau?

Question: Awak , huhu saya ada masalah ni. Tolong saya.
Answer: Salah nombor agak nya , kau ada masalah mengadu kat Allah SWT , bukan pada sesiapa pun. Hanya Allah sahaja yang layak mendengar rintihan kau tu, dalam sujud. ayat 86 , surah yusuf , "I complain to Allah , for my sorrow and grief."

Question : Kita pernah berjumpa ke , sebab saya macam pernah tengok muka awak.
Answer: Subhanallah , ingat ke ? Kita pernah berjumpa dalam alam roh sebelum ditiupkan ke dalam rahim ibu, Alhamdulillah , Allah bagi kau simpan ingatan tu

Question :  Saya selalu tengok awak dekat kantin, awak cantik lah
Answer : Ya memang aku cantik , Allah telah mencantikkan wajah aku ni, in semua daripadanya . Tapi dengan muka ini jugak mungkin aku akan diseret ke neraka sebab menjadi fitnah kepada ajnabi.


Sejujurnya , ana pernah guna jugak ayat diatas , senyap terus , tapi selalunya ana biarkan sahaja. Those are some mean answers , but they're the best. Facebook , Twitter nowadays are full of these craps. It doesn't matter if you cover from head to toe , and only show your eyes , boys will be boys. I'm not trying to judge you guys here , male citizen of the world. There are some really tough ones out there. Yang betul betul sado imannya. Lelaki yang berani menegur wanita , dan berdakwah kepadanya , hats off to you. And btw girls , just please , don't you ever string guys around. And protect yourself, because you are the pearl of the ummah. 

Wahai muslimah , jangan lah kita salahkan lelaki semata mata. To me , biar kita bertudung labuh , tapi kasar dan garang , biar lelaki benci pun tak pa, asalkan mereka tak jatuh hati. Nak jadi muslimah solehah tu biar tegas, kena tau maruah diri tu dekat mana, tak boleh lembut sesuka hati. Ana tengok twitter zaman sekarang , memang lah , muslimah berdakwah , alahai lemah lembutnya , dengan smiley berbagai , dan yang reply semua lelaki pakat memuji. Bukannya salah , berlemah lembut , tapi kekadang , kita kena la menjaga diri mengikut zaman. Ana cemburu dengan Saidatina Aisyah ,Ummu Salamahh , Asiah , wanita wanita ni mana ada kena ngorat , lelaki tak berani , sebab mereka ni gerun menegakkan panji Allah SWT . Jika ada yang nak meminang , laki laki buat secara terhormat. iaitu berjumpa dengan wali atau mahramnya. Allahuakbar.


Ana tak berniat nak salahkan sesiapa pun , sebenarnya ana tulis ni untuk diri sendiri. take note , UNTUK DIRI SENDIRI JUGAK, OKEY ? Demi Allah , ana telah banyak berdosa. Kenapa nak salahkan lelaki bila diri kita dingorat ? Refresh diri balik. Salah kita jugak yang berlemah lembut , ayu dan sopan santun sehingga mencairkan hati lelaki. Fikirkan balik , dengan sifat yang terlalu 'fragile' ni , boleh ke kita menegakkan agama Allah ? ke dalam kepala otak fikir nak kahwin je? tak fikir nak memperbaiki diri ? Kena tegas dan garang dalam muammalat , berkawan jangan la awak saya , huhu , hihi , hehe , dan segala jenis bahasa yang menampakkan kegedikkan . haha. Kalau takut nanti takda laki pinang , jangan risau lah nak cari , sebab nanti akan Allah hadirkan seseorang untuk mendampingi anda. Ada jodoh tak ke mana. Biar kita lantang bersuara, aktif dalam persatuan , digeruni muslimin. Kadang kadang Allah bagi perindungan lebih kepada sesetengah wanita , tak lansung diganggu. Tapi ada pula masalah lain. Bagi muslimah yang ada rupa paras , mugkin ini merupakan masalah jika anda menjaga kelembutan. Ayuh muslimah , jangan lah terlalu lembut , tunjukkan harimau disebalik jambangan bunga teratai , ketegasan dalam kelembutan.

So , tunggu apa lagi, jom perbaiki diri . Activate self protection. 
Sincerely by , hamba Allah yang sedang berhijrah




You Might Also Like

0 Comments